3-6 r. ż

Drodzy Rodzice!

Pragniemy Państwu zaproponować na najbliższy czas lekturę materiałów psychoedukacyjnych na temat „Rola zabawy w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym”.

Materiały, w trzech częściach, będą zamieszczane w tygodniowych odstępach – w każdą kolejną środę. Poszczególne partie materiałów do poczytania będą wzbogacane o propozycje zabawy, czy pomysły na mile spędzony czas z dziećmi, możliwe do zrealizowania, bez wychodzenia z domu.

W opracowanym dla Państwa materiale poruszymy następujące zagadnienia:

  • Wiek przedszkolny i zabawa
  • Funkcje i rodzaje zabawy
  • Rozwój zabaw w poszczególnych okresach życia dziecka
  • Diagnostyczna  i terapeutyczna funkcja zabawy
  • Propozycje zabaw z dziećmi

Zapraszamy do skorzystania z naszej propozycji

cz. 1 -Rola zabawy w rozwoju emocjonalnym dzieci (kliknij tutaj)

cz. 2 -Rola zabawy w rozwoju emocjonalnym dzieci (kliknij tutaj)

cz. 3 – Rola zabawy w rozwoju emocjonalnym dzieci (kliknij tutaj)

OFERTA ZAJĘĆ DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM NA ROK SZKOLNY 2021/22

Pamiętaczek

· Trening pamięci wzrokowej i słuchowej oraz koncentracji uwagi

Uczestnicy: uczniowie kl. 0 i I

Osoba prowadząca: Iwona Grymuła

Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 117

Termin: piątki godz. 16:00

Liczba uczestników: 4 osoby w grupie

Zajęcia trwają jeden semestr, w II semestrze ruszy nowa grupa

Zapisy odbywają się poprzez sekretariat Poradni nr tel. 22 814 10 61, 22 814 10 62, 22 814 10 63

Psychomotoryka

· Zajęcia wg programu M. Procus i M. Block, których zadaniem jest stymulowanie rozwoju i integracja funkcji OUN na bazie ćwiczeń ruchowych

Uczestnicy: dzieci w wieku 5-7 lat

Osoby prowadzące: Mariola Kaczmarska i Marzanna Matuszewska-Sieradz

Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 117

Termin: zajęcia dwa razy w tygodniu; wtorki i czwartki 17.00-18.30

Liczba uczestników: 5 osób w grupie

Zajęcia trwają jeden semestr, w II semestrze ruszy nowa grupa

Zapisywane są dzieci kierowane przez psychologa rejonowego

Terapia ręki

· Program przeznaczony dla dzieci z opóźnionym lub nieharmonijnym rozwojem dużej i małej motoryki

Uczestnicy: dzieci w wieku 6-7 lat czyli kl. 0-I

Osoby prowadzące: Mariola Kaczmarska i Marzanna Matuszewska-Sieradz

Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 117

Termin I grupy:: wtorki godz. 15.00

Termin II grupy: wtorki, godz. 16.00

Liczba uczestników: 6-8 osób w grupie

Zajęcia trwają jeden semestr, w II semestrze ruszą nowe grupy

Zapisywane są dzieci kierowane przez psychologa rejonowego

Trening umiejętności społecznych TUS

· Zajęcia kształtujące umiejętności społeczne i interpersonalne, poprawiające funkcjonowanie w grupie dla dzieci z ASD

Uczestnicy: uczniowie klas VII – VIII

Osoby prowadzące: Iwona Grymuła, Anna Różycka

Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 108

Termin I grupy:: wtorki godz. 18.00

Termin II grupy: piątki, godz. 18.00

Liczba uczestników: 6 osób w grupie

Zapisywane są dzieci kierowane przez psychologa rejonowego

Z A P R A S Z A M Y !!!

* * * * *

JAK WSPIERAĆ  ROZWÓJ PRZEDSZKOLAKA – PREZENTACJA DLA RODZICÓW (kliknij tutaj)

* * * * *

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH DO WYKONYWANIA W DOMU

Ćwiczenia słuchowe

  1. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia: Co słychać? – dziecko,
    z zamkniętymi oczami, wsłuchuje się w dźwięki dobiegające z otoczenia, a po pewnym czasie mówi, co usłyszało.
  2. Wysłuchiwanie dźwięków wydawanych przez urządzenia techniczne (wspólnie z osobą dorosłą), np. odkurzacz, suszarka do włosów, mikser, czajnik z gwizdkiem, budzik. Po pewnym treningu – dziecko odwraca głowę, a dorosły włącza urządzenie, prosząc o rozpoznanie dźwięku. Dziecko, w miarę możliwości, naśladuje i nazywa usłyszane dźwięki.
  3. Głosy z natury – podczas spacerów osoba dorosła zwraca uwagę dziecka na różne źródła dźwięku: praca silników samochodowych, sygnały karetek, głosy różnych zwierząt, szum wiatru, dźwięk spadających kropli deszczu itp. Mobilizuje je do rozpoznawania tych dźwięków, nazywania ich, zadając pytania: co słyszysz?
  4. Odgłosy zwierząt – słuchanie nagrań głosów zwierząt. Nazywanie odgłosów, próba naśladowania ich, wskazywanie zwierząt na obrazku.
  5. Zagadki dźwiękowe – w tym ćwiczeniu wykorzystuje się rekwizyty typu: szklanka, metalowa puszka, plastikowy kubek, drewniany klocek, ołówek itp. Dziecko uderza patyczkiem o poszczególne przedmioty i nasłuchuje, jaki wydają dźwięki. Następnie osoba dorosła zasłania mu oczy i ponownie stuka patyczkiem w poszczególne przedmioty, a zadaniem dziecka jest rozpoznanie.
  6. Rozpoznawanie dźwięków i szmerów –wykorzystujemy tu stare gazety, papier lub celofan, dwa kubki lub szklanki, groch, ryż, piasek, koraliki, gruby makaron, wodę. Osoba prowadząca zabawę demonstruje zgniatanie gazety, darcie na paski, pocieranie gazety, przesypywanie sypkich materiałów, przelewanie wody. Po zapoznaniu dziecka z tymi dźwiękami prosimy, aby nasłuchiwało z zamkniętymi oczami i rozpoznawało dźwięki.
  7. Co się toczy? – należy przygotować piłeczkę (ping-pong), klocek, monetę, kamyk. Osoba dorosła demonstruje ćwiczenie, tocząc przedmioty po stole. Dziecko uważnie obserwuje, nasłuchuje, a następnie z zamkniętymi oczami rozpoznaje, jaki przedmiot się toczy.
  8. Z której strony płynie dźwięk? – w ćwiczeniu można wykorzystać: budzik (który głośno tyka), przenośne radio, zabawkę – pozytywkę i inne tego typu przedmioty. Osoba dorosła prezentuje odgłos wydawany przez jeden z tych przedmiotów, a następnie ukrywa go i prosi dziecko, aby wskazało, z której strony dobiega dźwięk.
  9. Co jest w kubeczku? – należy przygotować plastikowe kubki lub szklanki, do których zostaną wsypane, oddzielnie: cukier, gwoździki, kamyki, monety, groch, itp. Dziecko potrząsa szklankami, wysłuchuje dźwięki, a następnie odwraca się i rozpoznaje, którym naczyniem dorosły potrząsał.

Opracowała: mgr Iwona Maciejewska

Bibliografia:

Anna Szczepańska, Elementarz obrazkowy do ćwiczeń słuchowo-językowych, wydawnictwo Harmonia

Małgorzata Podleśna, Gumowe ucho. Ćwiczenia percepcji słuchowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, wydawnictwo Harmonia

* * * * *

OFERTA ZAJĘĆ GRUPOWYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM NA ROK SZKOLNY 2020/21

Psychomotoryka

Liczba osób w grupie:  4

Termin: I semestr poniedziałek  godz. 17.00-18.45,

Prowadząca: Marzanna Matuszewska-Sieradz, Mariola Kaczmarska

Miejsce zajęć: gabinet nr 117b

Zapisy: w sekretariacie Poradni

 

Terapia Ręki

Zajęcia dla dzieci z oddziału przedszkolnego i klasy I

Liczba osób w grupie:  4

Termin: I semestr poniedziałek  godz. 16-19, II semestr środa godz.16  

Prowadząca: Marzanna Matuszewska-Sieradz, Mariola Kaczmarska

Miejsce zajęć: gabinet nr 1117 b

Zapisy: w sekretariacie Poradni

Niebawem w szkole

Program wspomagania rozwoju i przygotowania do podjęcia obowiązku szkolnego uczniów klas przygotowawczych

  • zajęcia w grupie czteroosobowej na podstawie zgłoszenia przez psychologa rejonowego
  • termin: cyklicznie w każdy czwartek, godzina 17.00-18.45
  • prowadzące: Marzanna Matuszewska – Sieradz, Ewa Sadłowska
  • miejsce: pokój 112
  • zapisy: w sekretariacie Poradni lub u Ewy Sadłowskiej (pokój 110)

 

Trening umiejętności społecznych

Zajęcia dla dzieci nieśmiałych z przeszkola i pierwszych klas SP.

Liczba osób w grupach czteroosobowych

Termin: wtorek 15-18

Prowadząca: Barbara Łuczak Okrasińska, Grażyna Rembelska

Miejsce zajęć: gabinet nr 7

Zapisy: w sekretariacie Poradni

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i twórcze myślenia

Zajęcia dla dzieci z przedszkoli i klas I

Liczba osób w grupach czteroosobowych

Termin: poniedziałek 14-18

Prowadząca: Barbara Łuczak Okrasińska, Grażyna Rembelska

Miejsce zajęć: gabinet nr 7

Zapisy: w sekretariacie Poradni

 

Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z mutyzmem

Zajęcia dla dzieci z przedszkoli i klas młodszych szkoły podstawowej

Liczba osób w grupach czteroosobowych

Termin: piątek 15-18

Prowadząca: Magdalena Wyłomańska-Krumholc, Grażyna Rembelska

Miejsce zajęć: gabinet nr 7

Zapisy: w sekretariacie Poradni

* * * * *

Formy pomocy oferowane dla dzieci w wieku przedszkolnym – OFERTA STAŁA:

  • diagnoza psychologiczna, w tym ocena poziomu rozwoju psychomotorycznego, diagnoza nieprawidłowości i zaburzeń rozwojowych, problemów emocjonalno– społecznych (zapisy w sekretariacie Poradni),
  • diagnoza dojrzałości szkolnej (zapisy w sekretariacie Poradni),
  • diagnoza logopedyczna (zapisy w sekretariacie Poradni),
  • terapia logopedyczna (po przeprowadzonej diagnozie logopedycznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
  • diagnoza integracji sensorycznej (na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej),
  • terapia integracji sensorycznej (po przeprowadzonej diagnozie integracji sensorycznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
  • trening umiejętności społecznych TUS (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
  • terapia ręki (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
  • oddziaływania psychoterapeutyczne (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
  • grupa optymalnego przygotowania do szkoły – zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci 6-letnich mających trudności w obszarze dojrzałości szkolnej (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
  • „Pamiętaczek” – zajęcia dla dzieci 5-6-letnich wspierające rozwój zdolności do zapamiętywania i koncentracji uwagi zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
  • porady dla rodziców dotyczące m. in. problemów wychowawczych, trudności rozwojowych, edukacyjnych oraz emocjonalno – społecznych dzieci (zapisy w sekretariacie Poradni)
Rozmiar tekstu
Kontrast