Drodzy Rodzice!
Pragniemy Państwu zaproponować na najbliższy czas lekturę materiałów psychoedukacyjnych na temat „Rola zabawy w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym”.
Materiały, w trzech częściach, będą zamieszczane w tygodniowych odstępach – w każdą kolejną środę. Poszczególne partie materiałów do poczytania będą wzbogacane o propozycje zabawy, czy pomysły na mile spędzony czas z dziećmi, możliwe do zrealizowania, bez wychodzenia z domu.
W opracowanym dla Państwa materiale poruszymy następujące zagadnienia:
- Wiek przedszkolny i zabawa
- Funkcje i rodzaje zabawy
- Rozwój zabaw w poszczególnych okresach życia dziecka
- Diagnostyczna i terapeutyczna funkcja zabawy
- Propozycje zabaw z dziećmi
Zapraszamy do skorzystania z naszej propozycji
cz. 1 -Rola zabawy w rozwoju emocjonalnym dzieci (kliknij tutaj)
cz. 2 -Rola zabawy w rozwoju emocjonalnym dzieci (kliknij tutaj)
cz. 3 – Rola zabawy w rozwoju emocjonalnym dzieci (kliknij tutaj)
OFERTA ZAJĘĆ DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM NA ROK SZKOLNY 2021/22
Pamiętaczek
· Trening pamięci wzrokowej i słuchowej oraz koncentracji uwagi
Uczestnicy: uczniowie kl. 0 i I
Osoba prowadząca: Iwona Grymuła
Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 117
Termin: piątki godz. 16:00
Liczba uczestników: 4 osoby w grupie
Zajęcia trwają jeden semestr, w II semestrze ruszy nowa grupa
Zapisy odbywają się poprzez sekretariat Poradni nr tel. 22 814 10 61, 22 814 10 62, 22 814 10 63
Psychomotoryka
· Zajęcia wg programu M. Procus i M. Block, których zadaniem jest stymulowanie rozwoju i integracja funkcji OUN na bazie ćwiczeń ruchowych
Uczestnicy: dzieci w wieku 5-7 lat
Osoby prowadzące: Mariola Kaczmarska i Marzanna Matuszewska-Sieradz
Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 117
Termin: zajęcia dwa razy w tygodniu; wtorki i czwartki 17.00-18.30
Liczba uczestników: 5 osób w grupie
Zajęcia trwają jeden semestr, w II semestrze ruszy nowa grupa
Zapisywane są dzieci kierowane przez psychologa rejonowego
Terapia ręki
· Program przeznaczony dla dzieci z opóźnionym lub nieharmonijnym rozwojem dużej i małej motoryki
Uczestnicy: dzieci w wieku 6-7 lat czyli kl. 0-I
Osoby prowadzące: Mariola Kaczmarska i Marzanna Matuszewska-Sieradz
Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 117
Termin I grupy:: wtorki godz. 15.00
Termin II grupy: wtorki, godz. 16.00
Liczba uczestników: 6-8 osób w grupie
Zajęcia trwają jeden semestr, w II semestrze ruszą nowe grupy
Zapisywane są dzieci kierowane przez psychologa rejonowego
Trening umiejętności społecznych TUS
· Zajęcia kształtujące umiejętności społeczne i interpersonalne, poprawiające funkcjonowanie w grupie dla dzieci z ASD
Uczestnicy: uczniowie klas VII – VIII
Osoby prowadzące: Iwona Grymuła, Anna Różycka
Miejsce: Marywilska 44, gabinet nr 108
Termin I grupy:: wtorki godz. 18.00
Termin II grupy: piątki, godz. 18.00
Liczba uczestników: 6 osób w grupie
Zapisywane są dzieci kierowane przez psychologa rejonowego
Z A P R A S Z A M Y !!!
* * * * *
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ PRZEDSZKOLAKA – PREZENTACJA DLA RODZICÓW (kliknij tutaj) |
* * * * *
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH DO WYKONYWANIA W DOMU
Ćwiczenia słuchowe
- Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia: Co słychać? – dziecko,
z zamkniętymi oczami, wsłuchuje się w dźwięki dobiegające z otoczenia, a po pewnym czasie mówi, co usłyszało. - Wysłuchiwanie dźwięków wydawanych przez urządzenia techniczne (wspólnie z osobą dorosłą), np. odkurzacz, suszarka do włosów, mikser, czajnik z gwizdkiem, budzik. Po pewnym treningu – dziecko odwraca głowę, a dorosły włącza urządzenie, prosząc o rozpoznanie dźwięku. Dziecko, w miarę możliwości, naśladuje i nazywa usłyszane dźwięki.
- Głosy z natury – podczas spacerów osoba dorosła zwraca uwagę dziecka na różne źródła dźwięku: praca silników samochodowych, sygnały karetek, głosy różnych zwierząt, szum wiatru, dźwięk spadających kropli deszczu itp. Mobilizuje je do rozpoznawania tych dźwięków, nazywania ich, zadając pytania: co słyszysz?
- Odgłosy zwierząt – słuchanie nagrań głosów zwierząt. Nazywanie odgłosów, próba naśladowania ich, wskazywanie zwierząt na obrazku.
- Zagadki dźwiękowe – w tym ćwiczeniu wykorzystuje się rekwizyty typu: szklanka, metalowa puszka, plastikowy kubek, drewniany klocek, ołówek itp. Dziecko uderza patyczkiem o poszczególne przedmioty i nasłuchuje, jaki wydają dźwięki. Następnie osoba dorosła zasłania mu oczy i ponownie stuka patyczkiem w poszczególne przedmioty, a zadaniem dziecka jest rozpoznanie.
- Rozpoznawanie dźwięków i szmerów –wykorzystujemy tu stare gazety, papier lub celofan, dwa kubki lub szklanki, groch, ryż, piasek, koraliki, gruby makaron, wodę. Osoba prowadząca zabawę demonstruje zgniatanie gazety, darcie na paski, pocieranie gazety, przesypywanie sypkich materiałów, przelewanie wody. Po zapoznaniu dziecka z tymi dźwiękami prosimy, aby nasłuchiwało z zamkniętymi oczami i rozpoznawało dźwięki.
- Co się toczy? – należy przygotować piłeczkę (ping-pong), klocek, monetę, kamyk. Osoba dorosła demonstruje ćwiczenie, tocząc przedmioty po stole. Dziecko uważnie obserwuje, nasłuchuje, a następnie z zamkniętymi oczami rozpoznaje, jaki przedmiot się toczy.
- Z której strony płynie dźwięk? – w ćwiczeniu można wykorzystać: budzik (który głośno tyka), przenośne radio, zabawkę – pozytywkę i inne tego typu przedmioty. Osoba dorosła prezentuje odgłos wydawany przez jeden z tych przedmiotów, a następnie ukrywa go i prosi dziecko, aby wskazało, z której strony dobiega dźwięk.
- Co jest w kubeczku? – należy przygotować plastikowe kubki lub szklanki, do których zostaną wsypane, oddzielnie: cukier, gwoździki, kamyki, monety, groch, itp. Dziecko potrząsa szklankami, wysłuchuje dźwięki, a następnie odwraca się i rozpoznaje, którym naczyniem dorosły potrząsał.
Opracowała: mgr Iwona Maciejewska
Bibliografia:
Anna Szczepańska, Elementarz obrazkowy do ćwiczeń słuchowo-językowych, wydawnictwo Harmonia
Małgorzata Podleśna, Gumowe ucho. Ćwiczenia percepcji słuchowej dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, wydawnictwo Harmonia
* * * * *
OFERTA ZAJĘĆ GRUPOWYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM NA ROK SZKOLNY 2020/21
Psychomotoryka
Liczba osób w grupie: 4
Termin: I semestr poniedziałek godz. 17.00-18.45,
Prowadząca: Marzanna Matuszewska-Sieradz, Mariola Kaczmarska
Miejsce zajęć: gabinet nr 117b
Zapisy: w sekretariacie Poradni
Terapia Ręki
Zajęcia dla dzieci z oddziału przedszkolnego i klasy I
Liczba osób w grupie: 4
Termin: I semestr poniedziałek godz. 16-19, II semestr środa godz.16
Prowadząca: Marzanna Matuszewska-Sieradz, Mariola Kaczmarska
Miejsce zajęć: gabinet nr 1117 b
Zapisy: w sekretariacie Poradni
Niebawem w szkole
Program wspomagania rozwoju i przygotowania do podjęcia obowiązku szkolnego uczniów klas przygotowawczych
- zajęcia w grupie czteroosobowej na podstawie zgłoszenia przez psychologa rejonowego
- termin: cyklicznie w każdy czwartek, godzina 17.00-18.45
- prowadzące: Marzanna Matuszewska – Sieradz, Ewa Sadłowska
- miejsce: pokój 112
- zapisy: w sekretariacie Poradni lub u Ewy Sadłowskiej (pokój 110)
Trening umiejętności społecznych
Zajęcia dla dzieci nieśmiałych z przeszkola i pierwszych klas SP.
Liczba osób w grupach czteroosobowych
Termin: wtorek 15-18
Prowadząca: Barbara Łuczak Okrasińska, Grażyna Rembelska
Miejsce zajęć: gabinet nr 7
Zapisy: w sekretariacie Poradni
Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i twórcze myślenia
Zajęcia dla dzieci z przedszkoli i klas I
Liczba osób w grupach czteroosobowych
Termin: poniedziałek 14-18
Prowadząca: Barbara Łuczak Okrasińska, Grażyna Rembelska
Miejsce zajęć: gabinet nr 7
Zapisy: w sekretariacie Poradni
Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z mutyzmem
Zajęcia dla dzieci z przedszkoli i klas młodszych szkoły podstawowej
Liczba osób w grupach czteroosobowych
Termin: piątek 15-18
Prowadząca: Magdalena Wyłomańska-Krumholc, Grażyna Rembelska
Miejsce zajęć: gabinet nr 7
Zapisy: w sekretariacie Poradni
* * * * *
Formy pomocy oferowane dla dzieci w wieku przedszkolnym – OFERTA STAŁA:
- diagnoza psychologiczna, w tym ocena poziomu rozwoju psychomotorycznego, diagnoza nieprawidłowości i zaburzeń rozwojowych, problemów emocjonalno– społecznych (zapisy w sekretariacie Poradni),
- diagnoza dojrzałości szkolnej (zapisy w sekretariacie Poradni),
- diagnoza logopedyczna (zapisy w sekretariacie Poradni),
- terapia logopedyczna (po przeprowadzonej diagnozie logopedycznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
- diagnoza integracji sensorycznej (na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej),
- terapia integracji sensorycznej (po przeprowadzonej diagnozie integracji sensorycznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
- trening umiejętności społecznych TUS (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
- terapia ręki (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
- oddziaływania psychoterapeutyczne (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
- grupa optymalnego przygotowania do szkoły – zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci 6-letnich mających trudności w obszarze dojrzałości szkolnej (zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
- „Pamiętaczek” – zajęcia dla dzieci 5-6-letnich wspierające rozwój zdolności do zapamiętywania i koncentracji uwagi zapisy na podstawie skierowania od psychologa Poradni Nr 21 po zakończonej diagnozie psychologicznej, zgodnie z kolejnością na liście oczekujących),
- porady dla rodziców dotyczące m. in. problemów wychowawczych, trudności rozwojowych, edukacyjnych oraz emocjonalno – społecznych dzieci (zapisy w sekretariacie Poradni)